JENIS KEMAHIRAN MENULIS
Oleh Siti Nur Syazwani Binti Zaba
(1) PRA TULISAN
- Satu peringkat yang perlu dilalui oleh kanak-kanak bagi menyediakan diri ke arah melahirkan lambang-lambang bunyi khusus yang diterima oleh kelompok masyarakat.
- Pada peringkat awal, kanak-kanak membuat contengan di atas permukaan benda-benda yang sedia ada dalam persekitaran mereka menggunakan bahan-bahan yang boleh meninggalkan kesan ke atas permukaan benda tersebut.
- Peringkat ini adalah bagi kanak-kanak mendapatkan latihan otot, tangan, jari serta kordinasi mata tangan.
(2) TULISAN MEKANIS
- Peringkat mekanis merupakan peringkat kedua yang patut didedahkan kepada murid-murid
- Murid-murid diminta membentuk huruf-huruf pada permukaan kertas kosong tanpa garisan. Setelah kemajuannya didapati memuaskan, barulah latihan membentuk huruf diberikan.
- Bermula dengan ruang garisan yang lebar dan luas membawa kepada lembaran bergaris yang kecil dan sempit
(3) TULISAN KREATIF
- Merupakan peringkat tertinggi dalam proses menulis
- Kanak-kanak diharapkan dapat menggunakan kemahiran yang diperoleh di peringkat mekanis untuk menggunakan daya kreatif untuk :
* Membina ayat
* Mengarang cerita
* Mengarang pantun dan sajak
* Menulis surat kiriman
Rujukan :
(1) PRA TULISAN
- Satu peringkat yang perlu dilalui oleh kanak-kanak bagi menyediakan diri ke arah melahirkan lambang-lambang bunyi khusus yang diterima oleh kelompok masyarakat.
- Pada peringkat awal, kanak-kanak membuat contengan di atas permukaan benda-benda yang sedia ada dalam persekitaran mereka menggunakan bahan-bahan yang boleh meninggalkan kesan ke atas permukaan benda tersebut.
- Peringkat ini adalah bagi kanak-kanak mendapatkan latihan otot, tangan, jari serta kordinasi mata tangan.
(2) TULISAN MEKANIS
- Peringkat mekanis merupakan peringkat kedua yang patut didedahkan kepada murid-murid
- Murid-murid diminta membentuk huruf-huruf pada permukaan kertas kosong tanpa garisan. Setelah kemajuannya didapati memuaskan, barulah latihan membentuk huruf diberikan.
- Bermula dengan ruang garisan yang lebar dan luas membawa kepada lembaran bergaris yang kecil dan sempit
(3) TULISAN KREATIF
- Merupakan peringkat tertinggi dalam proses menulis
- Kanak-kanak diharapkan dapat menggunakan kemahiran yang diperoleh di peringkat mekanis untuk menggunakan daya kreatif untuk :
* Membina ayat
* Mengarang cerita
* Mengarang pantun dan sajak
* Menulis surat kiriman
Rujukan :
Faizal Ismail. (2015). Pengenalan kepada kemahiran menulis. Dicapai pada 11 Ogos 2019 daripada
https://faizalbmm3105.weebly.com/kemahiran.menulis,html.google.chrome
Yahya Othman. (2014). Keupayaan menguasai kemahiran menulis melalui pembelajaran berasaskan projek dalam penulisan berbentuk risalah di Sekolah Rendah. Dicapai pada 11 Ogos 2019 daripada journalarticle.ukm.my/7110/1/19-29_Yahya_et_al.UKM.pdf
Yahya Othman. (2014). Keupayaan menguasai kemahiran menulis melalui pembelajaran berasaskan projek dalam penulisan berbentuk risalah di Sekolah Rendah. Dicapai pada 11 Ogos 2019 daripada journalarticle.ukm.my/7110/1/19-29_Yahya_et_al.UKM.pdf
Comments
Post a Comment