JENIS PENULISAN
Oleh Nurul 'Aqilah Binti Azmi
1) Penulisan Terkawal
2) Penulisan Separa Terkawal
Penulisan separa berpandu pula merupakan jenis
penulisan yang tidak dikawal sepenuhnya. Walau pun diberi garis panduan
tertentu, namun murid-murid diberi sedikit kebebasan untuk membuat karangan. Melalui
cara ini mereka dapat meluahkan isi fikiran biarpun terdapat sedikit kawalan,
namun sekurang-kurangnya kawalan tersebut dapat memberi cetusan idea. Contoh aktiviti ialah :
Penulisan yang hanya dapat dijalankan setelah murid-murid sudah mula boleh menguasai bahasa yang diajar itu dengan baik. Pada peringkat ini, mereka diberi tajuk-tajuk umum dan diminta untuk terus menumpukan perhatian kepada apa yang hendak ditulis dan bukan lagi bagaimana hendak menulisnya. Penglibatan guru pada peringkat ini adalah minimum. Bentuk-bentuk penulisan dalam penulisan bebas:
1) Penulisan Terkawal
Penulisan terkawal merupakan penulisan peringkat asas
atau pertama yang harus dilalui oleh murid-murid dalam gerak kerja penulisan.
Penulisan terkawal ialah segala isi dan bahasanya sedia terkawal oleh guru.
(Salleh Akib, (1975:135).
Penulisan ini dikawal sepenuhnya oleh guru,
sama ada dalam aspek format, pilihan kata dan tatabahasa. Dalam tulisan
terkawal, pelajar banyak menulis berdasarkan model-model yang diberikan guru.
Peringkat penulisan terkawal adalah amat penting yang bertujuan:
i.
Dapat mengurangkan
kesilapan yang dibuat oleh kanak-kanak.
ii.
Menjadi asas kepada
penulisan bebas. Murid-murid dipimpin dan dilatih sedikit demi sedikit kearah
penulisan bebas yang menitikberatkan soal-soal isi dan bahasa.
iii. Supaya murid-murid dapat
menggunakan bahasa dengan lancar dan mengeluarkan isi pemikirannya dengan tidak
diganggu oleh kesulitan-kesulitan berbahasa.
Pelbagai bentuk latihan yang boleh dilaksanakan kepada murid-murid
berhubung dengan penulisan terkawal iaitu :
i.
Menjawab soalan-soalan
yang telah disediakan terlebih dahulu yang berkaitan dengan sesuatu tajuk.
ii.
Menulis semula
cerita yang dibaca, didengar atau diperdengarkan.
iii. Menulis surat. Isi
surat tersebut ditetapkan oleh guru supaya menyenangkan murid-murid menulisnya.
iv.
Mengisi
tempat-tempat kosong dalam sebuah cerita atau karangan yang telah disediakan.
v.
Menulis isi
perbualan atau perbincangan yang berhubung dengan sesuatu tajuk, kejadian,
peristiwa atau sebagainya.
vi.
Menulis ayat atau
cerita daripada gambar-gambar yang disediakan.
vii.
Membuat ayat-ayat
secara lisan atau tulisan daripada perkataan-perkataan yang diberi.
2) Penulisan Separa Terkawal
Murid-murid masih diberikan kawalan walaupun
tidak sepenuhnya. Mereka diberi peluang untuk menggunakan sedikit daya
pemikiran untuk memilih perkataan dan disesuaikan dengan pengajaran guru.
Contohnya, guru akan membacakan sebuah karangan
pendek yang sedia ditulis di papan hitam dan kemudian murid-murid diminta
menggantikan beberapa perkataan yang telah dipadam dengan perkataan-perkataaan
lain yang disediakan. Latihan tersebut mungkin menimbulkan sedikit kesukaran
dan murid-murid boleh melakukan kesalahan.
3) Penulisan Berpandu
Jenis penulisan yang bahan asasnya dikawal oleh
guru, tetapi pelajar diberi kebebasan menyambung, melengkap atau menukarkan
perkataan-perkataan yang terdapat dalam bahan yang dikawal itu. Penulisan jenis
ini akan memotivasi pelajar untuk terus menulis. Contoh aktiviti ialah :
i.
Menukarkan dialog
kepada bentuk naratif
ii. Menukarkan
bentuk puisi kepada prosa
4)
Penulisan Separa
Berpandu
i.
Menyudahkan cerita
ii.
Menulis karangan
yang isinya disediakan guru
5)
Penulisan Bebas
Penulisan yang hanya dapat dijalankan setelah murid-murid sudah mula boleh menguasai bahasa yang diajar itu dengan baik. Pada peringkat ini, mereka diberi tajuk-tajuk umum dan diminta untuk terus menumpukan perhatian kepada apa yang hendak ditulis dan bukan lagi bagaimana hendak menulisnya. Penglibatan guru pada peringkat ini adalah minimum. Bentuk-bentuk penulisan dalam penulisan bebas:
i.
Penulisan naratif
ii.
Penulisan deskriptif
iii.
Penulisan imaginatif
iv.
Penulisan argumentatif
6)
Penulisan Kreatif
Dalam penulisan ini, pelajar bukan sahaja mahir
dalam pengolahan idea, tetapi juga boleh mengeksploitasi pengalaman atau
imaginasi untuk dijadikan bahan tulisan. Penulisan berbentuk kreatif meliputi
puisi, cerpen, drama dan sebagainya yang merupakan ekspresi dan perasaan serta
pengalaman seseorang melalui tulisan atau perkataan.
Rujukan :
Warga Jabatan Ilmu Pendidikan. (2012). Kemahiran Berbahasa - Kemahiran Menulis. Dicapai pada 5 September 2019 pada http://wajip.blogspot.com/2012/08/kemahiran-berbahasa-kemahiran-menulis.html
Warga Jabatan Ilmu Pendidikan. (2012). Kemahiran Berbahasa - Kemahiran Menulis. Dicapai pada 5 September 2019 pada http://wajip.blogspot.com/2012/08/kemahiran-berbahasa-kemahiran-menulis.html
Comments
Post a Comment