PROSES MENULIS
Oleh Nur Ain Nabihah Binti Mohamad Noor
Rujukan :
Amat Tarop Sumo et. al. (2016). Pengantar Bahasa Melayu. Petaling Jaya : Sasbadi Sdn. Bhd.
i.
Mengenal
pasti audiens
Setiap
penulis hendakalah mengenal pasti audiens yang akan membaca hasil tulisannya.
Audiens merupakan individu yang penting dan penulis perlu memenuhi kehendak dan
keperluan mereka untuk membaca. Dalam konteks di dalam bilik darjah, audiens
ialah rakan-rakan murid dan guru-gurunya yang akan membaca dan menilai karangan
tersebut. Justeru, karangan haruslah bersesuaian dengan kehendak dan keperluan
mereka sebagai audiens. Sebagai guru, mereka seharusnya mengetahui keperluan
untuk murid-murid menghasilkan sebuah karangan yang baik dari segi kemahiran
mengarang dan kemahiran sistem bahasa serta menepati kehendak-kehendak format
yang ditentukan. Pengajaran guru haruslah dirancang berdasarkan kehendak,
keperluan dan kemampuan audiens mereka.
ii.
Mengenal
pasti tujuan
Antara
tujuan menulis ialah untuk penilaian guru dalam peperiksaan, menyampaikan
maklumat kepada orang lain, meningkatkan kemahiran mentalis, dan menyebabkan
propaganda. Penghasilan penulisan akan menjadi lebih baik dan berkesan
sekiranya penulis mengetahui tujuan sebenar mereka menulis. Selain itu, menulis
juga memberikan ruang kepada orang ramai meluahkan perasaan. Seterusnya,
terdapat juga setengah individu menulis untuk mempertahankan hujah bertujuan
mengukuhkan pendapat dan idea yang diberi. Akhir sekali, menulis juga mempunyai
kaitan dengan sesorang yang ingin menghasilkan cereka atau imaginasi.
Berdasarkan tujuan penulisan ini, guru-guru juga dapat mengajar murid membuat
pemilihan kosa kata yang sesuai dan tatabahasa yang betul supaya ayat yang
digunakan mudah difahami. Guru-guru juga dapat membantu murid-murid mengolah
ayat dengan berkesan, menggunakan format karangan yang betul, dan menggunakan
gaya bahasa yang sesuai.
iii.
Mengaitkan
isi dengan tajuk dan tujuan.
Guru-guru
perlu memastikan murid-murid mereka benar-benar memahami tajuk karangan. Penulisan
memerlukan isi yang jelas, logic, relevan, dan menarik minat orang yang
membaca. Isi harus diolah dan disampaikan dengan teratur, kemas, dan padat. Pemilihan
dan pengolahan haruslah sesuai dengan tujuan penulisan. Memahami tajuk karangan
dengan tepat dan mengetahui tujuan penulisan akan dapat membantu murid memilih teknik-teknik
mengarang dan penggunaan kosa kata yang tepat serta format yang sesuai. Hasilnya,
penulisan akan menyakinkan pembaca dan minat untuk membaca dalam kalangan
masyarakat akan meningkat.
iv.
Kemahiran
koheran dan kohesi
Setiap
isi karangan mestilah bersifat koheran, iaitu mempunyai pertalian isi antara
satu sama lain. Pertalian antara isi akan menampakkan satu pola atau
keseluruhan karangan. Penyusunan isi harus mengikut keutamaan tanpa mengabaikan
pertalian antara isi tersebut.
Kohesi
merupakan unsur pertautan idea-idea utama yang didukung dengan huraian dan
bukti, contoh, dan fakta sokongan yang jelas dan bernas serta mempunyai
pertalian dengan pokok persoalan. Setiap penulisan sesuatu perenggan isi
mestilah dalam lingkungan tema yang sama. Pengolahan isi karangan sedemikian
lebih menyakinkan audiens dan dapat mengelakkan daripada penulisan isi karangan
yang terpesong dan kabur.
v.
Kemahiran
pemerengganan
Penyusunan
perenggan amat penting dalam penulisan karangan. Perenggan pendahuluan yang
sesuai dan menarik hendaklah ditulis terlebih dahulu. Perenggan pendahuluan
ditulis menggunakan Bahasa yang tepat, padat, dan ekonomis. Perenggan
pendahuluan merangkumi keseluruhan isi-isi karangan yang akan dihuraikan pada
perenggan isi. Pendahuluan yang mereret-meleret akan membosankan pembaca. Isi
penting pula perlu ditulis dalam perenggan berasingan mengikut keutamaan. Dalam
setiap perenggan, isi perlu ditulis dengan padat dan berfokus mengikut tema.
Setiap isi perlu didahulukan dengan ayat topik, iaitu ayat yang menggambarkan
tema utama tersebut. Bukti dan contoh juga amat diperlukan dalam sebuah
karangan bagi mengukuhkan isi karangan tersebut.
vi.
Kemahiran
kosa kata, sistem bahasa, dan gaya Bahasa
Pemilihan
kosa kata yang tepat dan bersesuaian amat penting dalam menghasilkan sebuah
karangan yang baik. Pengetahuan tentang system Bahasa yang merangkumi
tatabahasa, ragam Bahasa, dan gaya Bahasa yang bersesuain amat perlu untuk
menghasilkan sebuah karangan yang menarik.
vii.
Kemahiran
aspek mekanis
Aspek-aspek
kemahiran Bahasa yang perlu diambil kira semasa mengajarkan penulisan adalah
seperti berikut:
1. Tulisan
tangan murid-murid mesti kemas dan mudah dibaca.
2. Memastikan
murid-murid tidak melakukan kesalahan ejaan.
3. Memastikan
murid-murid menggunakan tanda baca yang betul.
Rujukan :
Amat Tarop Sumo et. al. (2016). Pengantar Bahasa Melayu. Petaling Jaya : Sasbadi Sdn. Bhd.
Comments
Post a Comment